باور اشتباه سه: مالک محصول مسئول نوشتن داستانهای کاربر[1] است
داستان کاربر تکنیک محبوبی برای بیان کارکرد[2] کاربر نهایی است. اما شما بهعنوان مالک محصول، نویسنده داستان کاربر یا مدیر بکلاگ محصول[3] نیستید. آمادهسازی بکلاگ محصول و نوشتن داستانهای کاربر یک فعالیت تیمی است: اعضای تیم تولید باید بهطور فعال در حذف، تغییر و افزودن قلمهای بکلاگ محصول و همچنین شکستن داستانهای بزرگتر به داستانهای کوچکتر مشارکت داشته باشند. حتی ممکن است بخشی از فعالیت آمادهسازی بکلاگ محصول را به تیم تولید محول کنید، با این فرض که افراد برای انجام آن علاقه و مهارت کافی دارند. اما مهم است که از فعالیت آمادهسازی بکلاگ محصول غافل نشوید، همانطور که این داستان نشان میدهد.
چند سال پیش، با سازمانی کار میکردم که یکی از تأمینکنندگان برجسته برای استخدام تعمیرکاران مورد اعتماد مانند لولهکش و برقکار در انگلیس بود. مالک محصول آنها از من کمک خواست و گفت تیم تولید همیشه قول تکمیل کارهای زیادی را میدهد اما کار کمی تحویل داده میشود. پس از مشاهده بکلاگ محصول- که شامل مجموعهای از یادداشتهای چسبیده بر روی دیوار اداره بود- به سرعت متوجه شدم که چرا تیم با مشکل مواجه میشود. بکلاگ تنها شامل اپیکها[4] و داستانهای کاربر بزرگ و درشتدانه بود، اما هیچ قلم تشریح شده و آمادهای نداشت. به هر حال، تیمهای تولید به قلمهایی نیاز دارند که به اندازه کافی تشریح شده باشند تا بتوانند پیشبینی واقع بینانهای از مقدار کاری که میتوانند در اسپرینت تکمیل کنند داشته باشند و در رسیدن به هدف اسپرینت[5] موفق شوند. اگر قلمها خیلی بزرگ و درشتدانه[6] باشند، بیشتر تیمها با مشکل مواجه میشوند.
بنابراین، تعادل مناسبی بین فعالیتهای استراتژیک[7] و تاکتیکی[8] برقرار کنید و با اعضای تیم تولید برای فعالیت آمادهسازی بکلاگ محصول زمان کافی صرف کنید. بهعنوان مالک محصول، انجام فعالیتهای مورد نیاز برای پیشرفت محصول و دستیابی به هدف محصول[9] (بعدی) ثبت شده در بکلاگ مسئولیت شماست. در چنین بکلاگی قلمهای با اولویت بالا به اندازه کافی “آماده[10]” شدهاند تا بتوانند فعالیتهای تیم تولید را هدایت کنند و به اعضای تیم اجازه میدهد یک بخش قابل عرضه از محصول[11] “تکمیل شده[12]” را ایجاد کنند- نرمافزار قابل اجرا که آزمون و مستندسازی شده و میتواند منتشر شود.
مترجمین: مهناز احمدی، سوگند شمس، منیره عباسزاده
ویراستار: علیرضا افشار
منبع: www.romanpichler.com
[1] User Stories
[2] Functionality
[3] Product Backlog
[4] Epics
[5] Sprint Goal
[6] Coarse-grained
[7] Strategic
[8] Tactical
[9] Product Goal
[10] Ready
[11] Product Increment
[12] Done