باور اشتباه پنج: مالک محصول مسئولیت تحویل پروژه را برعهده دارد
اسکرام برخلاف رویکردهای سنتی تولید نرمافزار نقش مدیر پروژه[1] ندارد. بنابراین، در نظر گرفتن نقش مالک محصول به عنوان جایگزینی برای نقش مدیر پروژه وسوسهانگیز است. اما این جایگزینی اشتباه است. مدیریت پروژه[2] در اسکرام بهجای اینکه توسط یک فرد انجام شود، بهطور جمعی انجام میشود. علاوه بر این، مالک محصول نقشی برای مدیریت محصول است که مسئولیت به موفقیت رساندن محصول را بر عهده دارد، نه مسئولیت تحویل پروژه. این موضوع مستلزم آن است که مالک محصول بهطور مستمر از محصول مراقبت و چرخه عمر[3] آن- یا حداقل بخشهای بزرگی از آن- را مدیریت کند. به بیان دیگر، شما میتوانید مالک محصول را بهعنوان مدیر چرخه عمر محصول[4] در نظر بگیرید که خواهان تصمیمهایی است که منجربه رشد پایدار محصول میشود و تأثیر طولانی مدت محصول بر روی کاربران و کسبوکار را در نظر میگیرد. شکل زیر این مفهوم را نشان میدهد.
شکل بالا نشان میدهد که چگونه یک محصول میتواند در طول زمان همراه با سه رویداد کلیدی ارزش ایجاد کند: راهاندازی محصول[5]، دستیابی به تناسب بازار-محصول[6] و بازنشستگی (پایان عمر) محصول[7]. در صورتیکه محصول به تناسب بازار-محصول دست پیدا کند و وارد مرحله رشد شود، میتوان گفت که محصول به موفقیت نزدیک شده است. بنابراین، مالک محصول حداقل باید تا رسیدن به رویداد تناسب بازار-محصول از محصول مراقبت کند، ترجیحاً تا رویداد بازنشستگی محصول. این را با وظیفه مدیر پروژه که مسئول تحویل یک پروژه با محدوده[8]، زمان و بودجه توافق شده است مقایسه کنید. با تحقق این سه قید، کار مدیر پروژه تمام میشود و فرد بر روی پروژه دیگری که ممکن است محصول دیگری را پیش ببرد کار میکند. در نتیجه، مدیر پروژه به جای یک نتیجه بلند مدت، بر روی یک تلاش نسبتاً کوتاه مدت متمرکز است. بنابراین، از اینکه مالک پروژه[9] باشید خودداری کنید، اما بهعنوان مالک محصول خواسته شما این باشد که محصولتان را برای مدت زمان طولانی مدیریت کنید، بهطور ایدهآل برای کل چرخه عمر آن. با این حال، این اشاره نمیکند که شما باید نسبت به برآورده کردن هدف محصول[10] در یک بازه زمانی واقعی با بودجه توافق شده بیتوجه باشید. برعکس، با استفاده از ابزارها و تکنیکهای برنامهریزی انتشار[11]، پیشرفت تولید را ردیابی و هدایت کنید. برای ایجاد پیوستگی هدف[12] از نقشه راه مبتنی بر هدف[13] پیشنهادی من که نتایج احتمالی محصول را در شش تا دوازده ماه آینده نشان میدهد استفاده کنید.
مترجمین: مهناز احمدی، منیره عباسزاده، سوگند شمس
ویراستار: علیرضا افشار
منبع: www.romanpichler.com
[1] Project Manager
[2] Project Management
[3] Life Cycle
[4] Product Life-Cycle Manager
[5] Launching The Product
[6] Product-Market Fit (PMF)
[7] Retiring The Product
[8] Scope
[9] Project Owner
[10] Product Goal
[11] Release Planning
[12] Continuity of Purpose
[13] Goal Oriented Road Map