آیا میخواهید از اُ کِی آرها برای محصولتان استفاده کنید؟
برای پاسخ به این پرسش بیایید مزایا و معایب مهم استفاده از اُ کِی آرها در مدیریت محصول را بررسی کنیم. در ابتدا به مزایای آنها میپردازیم:
- همخوانی[1]: استفاده از اُ کِی آرها باعث میشود تا همه اهداف در قالب یکسانی نوشته شوند. این کار بهویژه زمانی مفید است که اُ کِی آرها به گستردگی در سازمان استفاده میشوند و ذینفعان و اعضای تیم تولید با این روش آشنا هستند.
- تایید[2]: اهداف[3] و نتایج اصلی در کنار هم به شما کمک میکنند تا بتوانید برآورده شدن هدف را تشخیص دهید.
- پیوندها[4]: استفاده از نتایج اصلی به عنوان اهداف جدید بسیار مفید است، گرچه من نتوانستم از این مزیت در اُ کِی آرهای شکل 3 استفاده کنم.
موارد زیر را نیز میتوانیم به عنوان معایب آنها در نظر بگیریم:
- تصویری نبودن[5]: در واقع اُ کِی آرها رویکردی کاملاً متنی برای بیان اهدافاند. استفاده از این روش شبیه عقبگرد است و باعث میشود تا مزایای استفاده از ابزارهای مدیریت محصول تصویری[6] همانند نقشهراه محصول هدفگرا[7] و تابلو چشمانداز محصول[8] خودم و یا بوم مدل کسب و کار[9] الکساندر اُستروالدر[10] که در سالهای اخیر ایجاد شدهاند را از دست بدهیم. این ابزارها فهمیدن، تایید کردن و تکامل استراتژی محصول، نقشهراه محصول و مدل کسب و کار را به ترتیب ساده میکنند.
- استفاده بیش از حد[11]: جان دوئر[12] در کتابش «چیزی را بسنجید که مهم است»[13] مینویسد: اهداف باید مهم[14]، ملموس[15] و عملی[16] باشند. اَندی گِرُوِ اشاره میکند که نتایج اصلی «باید به قدری واضح باشند که فرد بدون پرسش بداند که آنها را به موقع تمام کرده[17] و انجام داده[18] است». گرچه شما میتوانید اُ کِی آرها را برای بیان چشمانداز و استراتژی استفاده کنید- همان طور که در شکل 3 انجام دادم- اما به نظرم با این کار آنها را به زور در قالبی میگنجانیم که به طور طبیعی مناسبشان نیست. شخصاً بر این باورم که اُ کِی آرها برای چیزی که ابداع شدهاند بهترین هستند: آسان کردن اجرا.
حالا شما از اُ کِی آرها استفاده میکنید؟ پیشنهاد میکنم اگر اُ کِی آرها در تنظیم و پیگیری اهداف مربوطه به شما کمک میکنند و برای ذینفعان و تیمهای تولید به راحتی قابل درکاند از آنها استفاده کنید. اگر تردید دارید، این رویکرد را تجربه کنید و ببینید که چطور برای شما کار میکند. اطمینان حاصل کنید که وظیفه خود را به عنوان مسئول محصول به درستی انجام میدهید و به ذینفعان قدرتمند اجازه نمیدهید تا اُ کِی آرهای محصول را به شما تحمیل کنند.
مترجم: علیرضا افشار
منبع: www.romanpichler.com
عنوان مقاله: OKRS In Product Management
[1] Consistency
[2] Validation
[3] Objectives
[4] Links
[5] Lack of Visualisation
[6] Visual
[7] GO Product Roadmap
[8] Product Vision Board
[9] Business Model Canvas
[10] Alexander Osterwalder
[11] Overuse
[12] John Doerr
[13] Measure What Matters
[14] Significant
[15] Concrete
[16] Action-oriented
[17] Completed
[18] Done