اگر فعالیت کشف محصول[1] بهدرستی انجام شود، شانس موفقیت محصول بیشینه میشود. متاسفانه، نبود رهیافتی کارآمد برای کشف محصول در شرکتها یک مساله رایجی است. این مقاله در انجام فعالیت کشف محصول به شما کمک میکند. در واقع توضیح میدهد که کشف محصول چیست، چرا مهم است و چگونه به شما کمک میکند تا بتوانید شانس ایجاد یک محصول موفق را افزایش دهید. این مقاله در مورد زمان، چگونگی و فردی که باید کشف محصول را انجام دهد بحث میکند. سرانجام، شرح میدهد که کشف محصول چگونه میتواند به پیشرفت محصولات موجود کمک کند.
کشف محصول چیست؟
کشف محصول فعالیتهای مورد نیاز برای مشخص کردن چرایی تولید و عرضه محصول را شرح میدهد. این فعالیت شانس موفقیت و ایجاد محصولی که واقعا کاربران میخواهند و نیاز دارند را بیشینه میکند. انجام فعالیت کشف محصول مستلزم پاسخ به سوالات زیر است:
- محصول چه ارزش ویژهای را باید برای کاربران و مشتریان ایجاد کند؟ چه مسالهای را باید حل کند، یا چه مزیتی را باید ایجاد کند؟
- محصول کدام بازار و بخش بازار[2] را باید مخاطب قرار دهد؟ کاربران و مشتریان چه کسانی هستند؟
- چه چیزی محصول را برجسته میکند؟ چه تفاوتی با پیشنهادهای رقبا خواهد داشت؟
- اهداف کسب وکار[3] محصول چیست؟ چه مزیتی[4] برای شرکت خواهد داشت؟ برای مثال، درآمدزایی یا برآورده کردن حاشیه سود[5]، کاهش هزینه، یا گسترش نشان تجاری؟
- برای دستیابی به اهداف کسبوکار از چه مدل کسبوکاری[6] استفاده خواهد کرد، شامل منابع درآمدی، عوامل هزینه و کانالها؟
- آیا محصول تأثیر مثبتی در زندگی مردم و کره زمین ایجاد خواهد کرد، یا حداقل آسیبی نخواهد داشت؟
- مردم چگونه از محصول استفاده خواهند کرد؟ نقاط تماس اصلی کدامند؟ محصول چه نوع تجربه کاربری[7] باید ایجاد کند؟
- چگونه میتوان محصول را ساخت؟ از چه فناوریها و الگوهای معماری[8] میتوان استفاده کرد؟
برای پاسخ به سوالهای بالا ممکن است بخواهید از تکنیکهایی همانند مشاهده مستقیم[9]، مصاحبه با کاربر، نمونه اولیه[10]، ساخت بوم استراتژی[11] یا شبکه حذف-کاهش-ارتقا-ساخت[12] استفاده کنید، و شاید برخی از آنها را با استفاده از ابزاری مانند تابلو چشمانداز محصول نشان دهید. هر کاری که میکنید، پیشنهاد میکنم که به توصیه استیو بلانک[13] عمل کنید و «از ساختمان خارج شوید». ملاقات با کاربران و مشتریان، حداقل بهصورت تماس تصویری، نهتنها به شما کمک میکند که فرضیات خود را تایید کنید و ایدههای جدید بسازید، بلکه همچنین به شما کمک میکند با افراد همدلی کنید و دیدگاهها و نیازهای آنها را بهتر درک کنید.
کشف محصول را میتوان به دو نوع متفاوت تقسیم کرد: کشف محصول زمانثابت و کشف محصول مستمر.
مترجمین: مهناز احمدی، سوگند شمس، منیره عباسزاده
ویراستار: علیرضا افشار
منبع: www.romanpichler.com
[1] Product discovery
[2] Market segment
[3] Business goals
[4] Benefit
[5] Profit margin
[6] Business model
[7] User experience
[8] Architecture patterns
[9] Direct observation
[10] Prototyping
[11] Strategy canvas
[12] Eliminate-Reduce-Raise-Create Grid
[13] Steve Blank