اهداف موجود در مدیریت محصول
همان طور که در کتاب «چگونه در مدیریت محصول پیشرو باشیم»[1] تشریح کردم، برای همسو کردن ذینفعان و تیمهای تولید و در نتیجه موفقیت محصول تنظیم اهداف درست حیاتی است. آیا این به معنی آن است که بین اهداف موجود در مدیریت محصول و اُ کِی آرها تناسب طبیعی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال بیایید به مجموعه اهداف موجود در مدیریت محصول نگاهی بیندازیم.
شکل 2: زنجیره اهداف مربوط به محصول
شکل 2 مجموعهای از اهداف زنجیرهای را نشان میدهد: چشمانداز[2]، اهداف کاربر و کسب و کار[3]، اهداف محصول[4] و اهداف اسپرینت[5]. چشمانداز کمک میکند تا بتوانیم اهداف کاربر و کسب و کار را مشخص کنیم. هر دوی اینها در استراتژی محصول قرار میگیرند. اهداف کاربر و کسب و کار کمک میکند تا بتوانیم اهداف محصول درستی را انتخاب کنیم. من اهداف محصول را در نقشهراه محصول نشان میدهم. سرانجام هدف محصول کمک میکند تا بتوانیم اهداف اسپرینت درستی را مشخص کنیم.
بنا بر این، هدف اسپرینت قدمی به سوی هدف محصول است؛ رسیدن به هدف محصول به شما کمک میکند تا بتوانید به سوی اهداف کاربر و کسب و کار حرکت کنید؛ و سرانجام دو هدف اخیر یعنی اهداف کاربر و کسب و کار به شما کمک میکنند تا بتوانید به چشمانداز نزدیک شوید.
حالا بیایید بررسی کنیم که چگونه اهداف موجود در شکل 2 را میتوان در قالب اُ کِی آرها بیان کرد.
بیان کردن اهداف مربوط به محصول در قالب اُ کِی آرها
به منظور بیان اهداف در قالب اُ کِی آرها علاقهمندم محصولی را در نظر بگیرم که به مردم کمک میکند تغذیه سالم داشته باشند. در ادامه چشمانداز، هدف کاربر و کسب و کار، هدف محصول و هدف اسپرینت این محصول را در قالب اُ کِی آرها بیان میکنم.
شکل 3: نمونهای از اُ کِی آرهای مربوط به محصول
سه نکته موجود در شکل 3 را به اطلاع شما میرسانم. اول، اُ کِی آر سطح اول چشمانداز و استراتژی محصول را توصیف میکند. چشمانداز به عنوان هدف و استراتژی محصول به عنوان نتایج اصلی اُ کِی آر بیان شدهاند.
دوم، هدف اُ کِی آر سطح دوم را از نتایج اصلی شماره یک و سه اُ کِی آر سطح اول مشتق کردهام (همان طوری که فلشها نشان میدهند). همچنین برای بیان هدف اُ کِی آر سطح سوم از نتایج اصلی شماره یک اُ کِی آر سطح دوم استفاده کردهام. این روش باعث ایجاد اُ کِی آرهای زنجیرهای شده است. در این نمونه نتوانستم از نتایج اصلی سطح بالاتر به عنوان هدف اُ کِی آرهای سطح پایینتر استفاده مجدد کنم، کاری که در شکل 1 (برای مشاهده شکل 1 بخش اول را ببینید) انجام دادم. سوم، اُ کِی آر سطح دوم معادل مدخل اول نقشهراه محصول هدفگرا است. اگر شما در نقشهراه محصول بیش از یک انتشار را برنامهریزی کنید در این جا مجبورید اُ کِی آرهای بیشتری را نیز به شکل 3 اضافه کنید.
مترجم: علیرضا افشار
منبع: www.romanpichler.com
عنوان مقاله: OKRS In Product Management
[1] How to Lead in Product Management
[2] Vision
[3] User and Business Goals
[4] Product Goals
[5] Sprint Goals
[6] Minimum Viable Product (MVP)
[7] Apple App Store
[8] Increment
[9] Definition of Done
[10] Usability