بکلاگ محصول[1] ابزاری ساده اما قدرتمند برای ثبت و بازبینی تصمیمهای تفصیلی[2] محصول و هدایت کار تیم تولید است. متأسفانه، استفاده موثر از بکلاگ محصول میتواند چالشبرانگیز باشد. این مقاله هفت اشتباه رایج در مدیریت بکلاگ محصول را مطرح میکند تا به شما در شناسایی و رفع آنها کمک کند.
بکلاگ محصول بیش از حد بزرگ است
چند سال قبل، از من خواسته شد تا به یک شرکت خدمات درمانی برای تحول چابکشان[3] و تأثیر آن بر مدیریت محصول کمک کنم. یکی از نگرانیهای تیم تحول چابک، چالش انتخاب ابزار درست برای بکلاگ محصول بود، این موضوع در ابتدا برای من غیرعادی بهنظر میرسید. اما وقتی گفته شد که بکلاگ محصول حاوی بیش از 40،000 قلم است، متوجه شدم مسالهای وجود دارد.
در حقیقت، این بزرگترین بکلاگ محصولی است که تا به امروز با آن مواجه شدهام. اما وجود بکلاگهایی که حاوی چند صد تا چند هزار قلم است را غیرعادی نمیدانم. ولی درک چنین بکلاگ محصولی دشوار است، چه برسد به اولویتبندی و بهروزرسانی آن. این موضوع بهویژه برای محصولات نوپا و آنهایی که تغییرات بزرگی را تجربه میکنند مشکلساز است، تغییراتی مانند تمدید چرخه عمر، چون بکلاگ چنین محصولاتی بیثبات هستند و به اصلاحهای[4] مکرر و گاهی بزرگ نیاز دارند.
بنابراین، وقتیکه محصولتان با عدم قطعیت و تغییر در بازار، کسبوکار یا فناوری مواجه است، تلاش کنید بکلاگ محصول را تا حد ممکن مختصر نگه دارید. سه تکنیک در این موضوع به شما کمک میکند: اول، قلمهای مرتبط را در قالب تمها[5] گروهبندی کنید. دوم، قلمهای با اولویت پایینتر را درشتدانه[6] نگه دارید. سوم و مهمتر از همه، قلمهایی را در بکلاگ محصول نگهداری کنید که به تحقق هدف محصول[7] کمک میکنند. سپس، سایر قلمها را از بکلاگ محصول حذف کنید، همانطور که در ادامه به آن میپردازم.
بکلاگ محصول جزئیات بسیاری دارد
بار دیگر، یک تیم خیریه بزرگ در بریتانیا که وظیفه ساخت وبسایت جدیدی را برای پویشهای جمعآوری سرمایه برعهده داشت، از من درخواست کمک کرد. مالک محصول گفت، تا جای ممکن بکلاگ را آماده[8] کردهام ولی تیم تولید هنوز از آن رضایت ندارد. با نگاهی به بکلاگ متوجه شدم که فقط حاوی داستانهای کاربر تفصیلی است- نه حاوی اپیک[9] است و نه سایر قلمهای درشتدانه.
توجه کنید که بکلاگ بسیار مفصل باعث میشود تا مالک محصول در جزئیات غرق و از کلیت محصول غافل شود. این موضوع اولویتبندی و بهروزرسانی فراوردهها را سخت میکند. علاوهبراین، چنین بکلاگ محصولی ممکن است حاوی قلمهای برآمده از حدس و گمان و در نهایت اشتباه باشد، بهویژه وقتیکه تولید محصول با عدم قطعیت[10] و تغییر همراه است.
بنابراین، توصیه میکنم با یک بکلاگ محصول ابتدایی که آگاهانه ناکامل و بدون جزئیات است، شروع کنید- بهویژه وقتیکه محصول نوپا است یا تغییرات بزرگی را تجربه میکند. سپس، اجازه دهید تا بکلاگ براساس بازخورد دریافتی از کاربران، مشتریان و ذینفعان تکامل یابد. این رویکرد به شما کمک میکند تا تلاش لازم برای نگهداری بکلاگ محصول را کمینه کنید و مبنای تصمیمهای محصول خود را بهجای حس درونی، شواهد تجربی قرار دهید.
مترجمین: مهناز احمدی، منیره عباسزاده، سوگند شمس
ویراستار: علیرضا افشار
منبع: www.romanpichler.com
[1] Product Backlog
[2] Detailed
[3] Agile Transition
[4] Adjustments
[5] Themes
[6] Coarse grained
[7] Product Goal
[8] Refined
[9] Epic
[10] Uncertainty