logo_largelogo_largelogo_largelogo_large
  • خانه
  • چشم‌انداز
  • دانش‌نامه
  • فرصت‌های شغلی
  • تماس با ما
ثبت‌نام دوره
✕

هفت اشتباه رایج در مدیریت بک‌لاگ محصول (بخش دوم)

25 تیر 1401

بک‌لاگ محصول به‌درستی پالایش نشده است

مدتی قبل، با شرکتی کار می‌کردم که در بریتانیا مصرف‌کنندگان را به افرادی مانند لوله‌کش یا باغبان وصل می‌کرد. در آن زمان که شرکت هنوز نوپا[1]  بود، مالک محصول از من خواست برای حل مساله برنامه‌ریزی[2] به آن‌ها کمک کنم: همیشه تیم تولید کارهای زیادی را متعهد می‌شد، اما هرگز نمی‌توانست همه آن‌ها را در اسپرینت تکمیل کند.

وقتی بخش‌های مختلف‌ شرکت را به من نشان می‌دادند، تعدادی کارت کاغذی روی دیوار دیدم که اپیک‌های بزرگ و بدون جزئیات برروی آن‌ها نوشته شده‌بود، از مالک محصول پرسیدم آیا این‌ها بخشی از بک‌لاگ محصول هستند. پاسخ داد، «خیر،این‌ها بک‌لاگ محصول هستند.» مشخص بود که در بک‌لاگ محصول هیچ قلمِ به‌اندازه‌کافی آماده و پالایش‌شده‌ای وجود ندارد. از این‌رو،  تقلای تیم تولید برای برنامه‌ریزی درست اسپرینت برای من تعجب‌برانگیز نبود.

شما باید از آماده[3] بودن قلم­های با اولویت بالا مطمئن شوید، این حداقل کاری است که باید انجام دهید. برای این کار، قلم‌ها باید سه معیار زیر را برآورده کنند: اول، آن‌ها به اندازه کافی برای تیم تولید شفاف و قابل درک باشند. دوم، آن‌ها را بتوان براساس «تعریف انجام شده»[4] در یک اسپرینت کامل کرد. سوم، آن‌ها قابلیت آزمون[5] داشته باشند. آماده­سازی قلم­های با اولویت بالا بهتر است با کمک (برخی از) اعضای تیم تولید انجام ‌شود، همان‌طور که در ادامه به آن می­پردازم.

بک‌لاگ محصول فهرست آرزوهاست

برخی از بک‌لاگ­ها – مانند بک‌لاگی با 40،000 قلم که در بالا اشاره شد – شبیه فهرست آرزوها هستند، فهرستی دربرگیرنده چیزهای زیادی که شاید نیاز داشته باشید. بزرگ بودن چنین بک‌لاگی تنها مشکل آن نیست. چنین بک‌لاگی باعث ایجاد «سوپ ویژگی»[6] می‌شود، محصولی که شامل مجموعه­ای پراکنده از ویژگی­های نامرتبط است. در نهایت، این محصول منجربه ارزش پیشنهادی و تجربه‌کاربری ضعیفی می‌شود، که این‌ها مشخصه­ یک محصول عالی نیستند.

اما اگر چنین بک‌لاگی بسیار بد است، پس چرا وجود دارد؟ این موضوع دو دلیل اصلی دارد: اول، نبود تمرکز[7] و همسویی استراتژیک[8]، و دوم، نبود توانمندسازی. دلیل اول به این معنی است که برای تصمیم‌گیری درباره افزودن قلمی به بک‌لاگ محصول هیچ هدف محصولی برای کمک به این موضوع وجود ندارد. برای مثال، شاید شما برای استخراج داستان­های کاربراز طوفان فکری استفاده کنید و تصمیم بگیرید همه آن‌ها را به بک‌لاگ محصول اضافه کنید. چه کسی می­داند، شاید آن‌ها روزی به‌درد بخورند!

اگرمالک محصولِ توانمندی نباشید، به‌راحتی نمی‌توانید درخواست‌های ذینفعان را رد کنید و مجبور می‌شوید آن‌ها را به بک‌لاگ محصول اضافه کنید. اگر نمی‌توانید «نه» بگویید، بک‌لاگ محصول‌تان به جایی برای خدمت‌رسانی به ذینفعان خاص و اهداف شخصی آن‌ها تبدیل می‌شود – به‌جای بیشینه‌کردن ارزشی که محصول باید برای کاربران و کسب‌وکار ایجاد ‌کند.

برای این‌که بک‌لاگ محصول به فهرست آرزوها تبدیل نشود، به این دو نکته عمل کنید: اول،  هدف محصولی انتخاب کنید و محصول خود را با برنامه‌ استراتژیکی مانند نقشه‌راه محصول (که در ادامه به آن می‌پردازم) همسو کنید. دوم، شجاعت «نه» گفتن داشته باشید. هر ایده و درخواستی را که با هدف محصول همسو نیست رد کنید.

مترجمین: مهناز احمدی، منیره عباس‌زاده، سوگند شمس

ویراستار: علیرضا افشار

منبع: www.romanpichler.com

 

 [1] Startup

[2] Planning

[3] Ready

[4] Definition of Done

[5] Test

[6] Feature Soup

[7] Alignment

[8] Strategic

اشتراک
علیرضا افشار
علیرضا افشار

مطالب مرتبط

15 شهریور 1401

هفت اشتباه رایج در مدیریت بک‌لاگ محصول (بخش سوم)


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیازمندی­‌های چابک

سایت نیازمندی­‌های چابک قصد دارد مرجع تخصصی آموزش نیازمندی­‌های نرم‌­افزار چابک در صنعت نرم‌­افزار کشور شود. این آموزش­‌ها می‌­توانند نقش موثری در راستای روشن کردن مسیر پیش روی تمام افرادی که به نحوی در حوزه نیازمندی­‌ها درگیر هستند و ایفای نقش می­‌کنند، داشته باشند. از این رو، مسیر آموزشی مشخص و روشنی را برای دستیابی به این امر مهم طراحی کرده‎‌ایم و در قالب دوره‌های آموزشی تخصصی به شما عزیران ارائه می‌دهیم..

آخرین مطالب

  • 0
    کاربرد روش «اُ کِی آر» در مدیریت محصول (بخش اول)
    7 اسفند 1401
  • 0
    داستان‌ کار در مقابل داستان‌ کاربر (بخش پایانی)
    13 دی 1401

اطلاعات تماس


جهت تماس با ما از روش های زیر یا صفحه تماس با ما استفاده کنید.

۰۹۳۶۴۳۳۱۷۰۸
Agile.Requirement@gmail.com

تمامی حقوق برای سایت نیازمندی‌های چابک محفوظ است.
ثبت‌نام دوره